03 juliol 2017

És la principal fira de la indústria càrnia espanyola, amb prop de 500 firmes expositores

Intercarn 2018 ja té el 85% de la seva superfície d'exposició contractada

La propera edició del saló dedicat als productes carnis i els seus derivats que organitza Alimentaria Exhibitions, societat de Fira de Barcelona, enfortirà la seva posició com el més important per al sector a Espanya. El certamen degà de la indústria càrnia, amb quatre dècades de trajectòria, tindrà lloc al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona del 16 al 19 d'abril de 2018.

A deu mesos vista de la seva celebració, bona part de les empreses i associacions més rellevants de la indústria càrnia espanyola han revalidat el seu elevat grau de confiança en Intercarn. La prova més tangible d'això és que la superfície neta d'exposició contractada ja supera el 85%. Es preveu que el saló ocupi al voltant de 15.000 m2 (un 10% més que en la passada edició), acollint prop de 500 empreses expositores. Intercarn exhibirà productes carnis crus, processats, curats, precuinats, secs, ibèrics i elaboracions de gamma.

Algunes de les firmes líders que han confirmat la seva participació a Intercarn són Campofrio Food Group, Noel Alimentaria, Grup Vall Companys, Casademont, Pernils Aljomar, El Pozo Alimentación, Grupo Jorge, Splendid Foods, Los Norteños, Grupo Sada, Fribin o la Selva, mentre que entre les associacions destaquen Interporc, Interovic, Anafric i Fecic. A més, cal subratllar una presència significativa d'empreses europees, especialment procedents de Romania -que comptarà amb un pavelló propi de càrnics-, Bèlgica, Alemanya i França.

Sinergies transversals

Intercarn és l'únic saló a Europa que mostra la major oferta sectorial del mercat i alhora aprofita el negoci derivat de les sinergies amb la resta dels salons d'Alimentaria, una de les fires d'alimentació, begudes i foodservice més importants del món, amb més de 140.000 visitants - la majoria compradors i professionals de la distribució, el retail i el canal horeca-, dels quals més de 40.000 són de procedència internacional. Per això, Paulo Soares, president d'Intercarn i director general regional per a la zona sud d'Europa de Campofrio Food Group assegura que el certamen "és una oportunitat per a donar a conèixer tot el que el sector està fent en innovació, qualitat, processos i sistemes".

D'altra banda, Soares remarca que "la indústria càrnia espanyola és el quart sector industrial del país" i afegeix que "Intercarn ha acompanyat el sector en aquest creixement i l'ha ajudat a potenciar la seva capacitat exportadora i a millorar la seva imatge".

Expansió internacional

Actualment, la indústria càrnia espanyola exporta el 40% de la seva producció. En aquest sentit, el president del saló assenyala com a principals reptes de futur "incrementar de forma ràpida les vendes exteriors a mercats extracomunitaris -ja que la part més important de les nostres exportacions es dirigeix encara a la Unió Europea, sobretot a França, Alemanya, Portugal i Itàlia- i créixer en productes elaborats de més valor afegit, que ens diferenciïn de la competència d'altres països".

En aquesta línia, Anna Bosch, vicepresidenta d'Intercarn, directora general de Noel Alimentaria i presidenta del Consorci del Pernil Serrano Espanyol, considera que "el mercat exterior és clau en l'expansió del sector perquè encara queden mercats on cal consolidar presència i altres per explorar".

La celebració per primera vegada dins d'Alimentaria del Congrés Mundial de Mercats Majoristes eixampla encara més aquest horitzó expansiu, en garantir la presència al complet al saló de la gran distribució majorista, gerents i directors de mercats de més de 40 països. Com explica Josep Tejedo, director general de Mercabarna, "per als empresaris d'Intercarn aquest esdeveniment suposa poder conèixer les noves tendències i les novetats, comercials i de consum que s'estan donant en altres països al voltant de l'alimentació, així com poder establir relacions comercials i sinergies amb els 400 professionals de tot el món que participaran".

L'impuls a les empreses locals o regionals és un altre dels grans actius del saló: com assegura Maite Arrizabalaga, membre del comitè d'Intercarn i gerent de cadena agroalimentària d'AECOC, "el sector carni espanyol està molt atomitzat i, per això, disposar de propostes com la de Intercan que afavoreixin la trobada i ofereixin l'oportunitat de guanyar visibilitat davant els compradors és molt útil, especialment per a aquelles companyies que no disposen de possibilitats pròpies per aconseguir aquest posicionament en el mercat".

Tendències de consum en auge

La presentació d'innovacions constitueix un dels punts forts del saló. Com assenyala Anna Bosch, "tot i que els productes tradicionals segueixen sent líders en vendes, els consumidors estan donant una oportunitat a alternatives de consum innovadores i trencadores com, per exemple, els formats individuals i pràctics, els sistemes per a conservar millor els productes i sobretot , les tapes d'embotits, que exporten la tradició culinària espanyola".

Altres tendències en auge són, segons Josep Tejedo, "nous productes carnis amb menys sal i menys contingut en greix, carns i embotits amb conservants naturals, carn sense antibiòtics i ecològica".

Motor econòmic

La indústria càrnia és el quart sector industrial més important d'Espanya, amb un volum de negoci per sobre dels 22.000 milions d'euros, més del 21% de tot el sector alimentari espanyol.

Al 2016, la producció càrnia a Espanya va ascendir a 6.419.000 tones, fet que va suposar un creixement del 4.7% respecte a l'any anterior, segons dades del Ministeri d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Medi Ambient. Durant l'última dècada, la producció càrnia espanyola ha experimentat un important creixement, impulsada en gran mesura per l'augment de les exportacions.

D'altra banda, els carnis generen una despesa anual de 13.400 milions d'euros. Segons la consultora Nielsen Espanya, el 16% de la despesa total en productes bàsics de la cistella de la compra correspon a productes carnis: en concret, l'11% de carn, el 5% de xarcuteria i el 0,3% de plats preparats carnis .

Junio de 2017

Susana Santamaria / Gemma Martínez / Mar Claramonte

ssantamaria@alimentaria.com / mgmartinez@alimentaria.com / mclaramonte@alimentaria.com