19 juliol 2017

El sector del vi ecològic aposta per l'agricultura orgànica, l'enoturisme i la internacionalització

Alimentaria i Vinum Nature s'alien per a impulsar el sector dels vins ecològics

Vinum Nature-VN Bcn'18, la trobada professional dels vins ecològics, biodinàmics i naturals de producció orgànica certificada, tindrà un pavelló agrupat dins d'Intervin, el saló de vins, sidres i espirituosos d'Alimentaria 2018. Tots dos s'uneixen en una cita imprescindible per a desenvolupar sinergies i crear oportunitats de negoci en el prometedor sector del vi ecològic. Alimentaria és una plataforma comercial única, organitzada per Alimentaria Exhibitions, societat de Fira de Barcelona, que se celebrarà al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona del 16 al 19 d'abril de 2018.

Vinum Nature, amb quatre edicions a les espatlles, va reunir el 2016 a 100 cellers, 500 referències de vi i més de 2.500 professionals interessats en el vi orgànic i natural. Aquesta oferta de vins ecològics d'alta qualitat se sumarà a la propera edició d'Alimentaria a la d'Intervin que el 2016 va comptar amb 700 cellers repartits en 15.000 m2 d'exposició. Dels 140.000 visitants d'Alimentaria, més de 32.000 tenen en cartera vins i espirituosos a través de diferents canals de compra com la gran distribució, el retail, els comerços especialitzats i la restauració.

Amb aquesta aliança empresarial, Alimentaria i Vinum Nature donen un important salt quantitatiu i qualitatiu per a què els cellers ecològics contactin amb un gran nombre de compradors. Intervin és l'únic saló a Europa que pot oferir la major oferta sectorial i al mateix temps aprofitar el negoci derivat de les sinergies amb la resta de salons que conformen Alimentaria. La celebració conjunta amb Hostelco, el saló de l'hostaleria i la restauració, brindarà a les empreses expositores d'Intervin i Vinum Nature més oportunitats al canal horeca.

Segons Pablo Chamorro, director de Vinum Nature, aquest saló "serà el punt de trobada més reclamat per aquells potencials compradors, distribuïdors i importadors que, interessats en els vins de producció ecològica, no disposaven fins ara d'un entorn tan favorable i d'una plataforma amb la projecció d'Alimentaria".

Per J. Antonio Valls, director general d'Alimentaria Exhibitions i màxim responsable d'Intervin "aquesta aliança ens permet augmentar i donar visibilitat a l'oferta de vi ecològic nacional i internacional amb l'objectiu d'impulsar les exportacions dels seus productors, i en línia amb les noves tendències de consum".

Intervin, una oportunitat única per a penetrar en nous mercats, compta en aquesta edició amb l'estreta col·laboració de la Federación Española del Vino (FEV) i la representació de totes les comunitats autònomes i Consells Reguladors per a promocionar els vins de petits, mitjans i grans productors , un reflex fidel de la composició del teixit vitivinícola espanyol.

El potencial exportador dels vins orgànics

Segons dades del Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA) la superfície dedicada a la producció ecològica a Espanya ha augmentat un 2,5% el 2016 respecte a l'any anterior, superant els dos milions d'hectàrees. Els vins ecològics guanyen importància a Espanya, no només en superfície d'hectàrees de vinya sinó també pel que fa al nombre de cellers i referències de vi elaborat. Espanya lidera actualment el sector juntament amb Itàlia i França gràcies a una superfície productiva que supera ja les 96.590 hectàrees, representa un 10% de l'àrea de cultiu de vinya total i són prop de 400.000 tones de raïm destinades a la vinificació.

Amb un potencial exportador consolidat i un consum intern creixent, els vins ecològics generen un important valor econòmic a tot el recorregut de la cadena que integra des de la producció vitícola fins a l'arribada als mercats destinataris. Segons dades de Vinum Nature, s'estima que el valor econòmic final va sobrepassar els mil milions d'euros prenent com a referència el preu mitjà de vi de qualitat embotellat. Castella la Manxa lidera el rànquing de productors de vi ecològic amb més de 50.000 hectàrees i gairebé 200 cellers especialitzats, seguida de prop per Catalunya, el País Valencià i Andalusia.

El repte de la internacionalització

Espanya és avui el major exportador mundial de vi en volum, venent més del doble del que es consumeix dins de les seves fronteres (més de 2.400 ML) i superant clarament a Itàlia (uns 2.000 Ml) i França (1.416Ml), dos dels seus principals competidors. Actualment, s'exporten 10 milions d'hectolitres més que fa 10 anys: es ven a l'exterior el 50,7% de la nostra producció quan fa 10 anys era el 27%.

Segons el Observatorio Español del Mercado del Vino (OeMv), les principals destinacions dels vins espanyols són Alemanya, Regne Unit i França, si bé els creixements més destacats es produeixen a EE.UU, Canadà, Mèxic, Itàlia, Xina i Irlanda. Guanyar en valor és el gran repte que ha d'afrontar la internacionalització, ja que el valor mitjà dels nostres vins envasats i a granel (modalitat que copa el 46% de les exportacions) està per sota dels de la competència.

"La millora del seu posicionament exterior passa per fer un transvasament de granels a envasats, i l'objectiu és reforçar la comercialització i enfortir la percepció de marca i del país que passa per revaloritzar les DO i potenciar els vins d'alta gamma. El recorregut dels vins espanyols en els principals lineals i restaurants del món és prometedor, però aquest producte ha de seguir recuperant mercat interior, atent als canvis que s'estan produint en les formes de consum, en la distribució, en l'enoturisme i en els nous canals de venda ", conclou Valls.

Alimentaria i Hostelco, salons líders

Alimentaria celebrarà la seva pròxima edició al costat de Hostelco, del 16 al 19 d'abril de 2018. Tots dos salons ocuparan la totalitat del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i aquesta edició conjunta ha contractat ja més del 60% de la superfície amb prop de 110.000 m2 nets. La trobada, on el 60% dels visitants internacionals d'Alimentaria provenen dels sectors representats a Restaurama i Hostelco, es converteix així en una de les majors plataformes internacionals per a la indústria de l'alimentació, la gastronomia i l'equipament hostaler en oferir tant a la distribució com al canal horeca l'oferta més completa i transversal.

Barcelona, Juliol 2017

Imatges aquí

Mar Claramonte/ Susanna Santamaria/ Gemma Martínez

mclaramonte@alimentaria.com ssantamaria@alimentaria.com mgmartinez@alimentaria.com